Specifieke Uitkering (SpUk) regionale structuur Nationaal Programma Lokale Warmtetransitie
De Specifieke Uitkering regionale structuur Nationaal Programma Lokale Warmtetransitie is er voor gemeenten om kennis en expertise met elkaar te delen en regionale samenwerking te versterken. De SpUk kan je van 2023 tot en met 2025 in 3 tranches aanvragen. Er is jaarlijks € 9 miljoen beschikbaar. De middelen kunnen uiterlijk tot eind 2026 worden besteed. Voor het jaar 2023 zijn de middelen eenmalig met € 7,5 miljoen opgehoogd. Je kunt deze SpUk 1 keer per kalenderjaar aanvragen.
Inhuren personeel of expertise
Waarvoor is de SpUk regionale structuur NPLW?
Regio’s kunnen deze SpUk uitgeven aan alle activiteiten die tot doel hebben om regionaal samen te werken aan het uitvoeren van de warmtetransitie. Zie artikel 2 van de regeling. Denk hierbij aan het efficiënt inzetten van capaciteit en expertise in verband met krapte op de arbeidsmarkt en de specialistische kennis die nodig is. Een regio kan de regeling ook gebruiken om regionale afstemming te faciliteren. Niet alleen tussen gemeenten onderling, maar ook met de provincie en met stakeholders zoals netbeheerders en grote vastgoedbezitters.
Samenvoegen SpUk- en RES-gelden
Als de activiteiten tot doel hebben om regionaal samen te werken aan het uitvoeren van de warmtetransitie, mag je de SpUk-gelden samenvoegen met het budget van het Nationaal Programma Regionale Energiestrategie (RES). Vraag je accounthouder hoe je het beste vorm kunt geven aan de samenwerking tussen RES- en NPLW-regio.
Hoeveel krijgt jouw regio?
Het bedrag bestaat uit een basisbedrag van € 100.000 per regio, plus een verdeling per regio op basis van het aantal gemeenten en inwoners. Zie Bijlage I van de Regeling specifieke uitkering regionale structuur Nationaal Programma Lokale Warmtetransitie op Wetten.overheid.nl.
Btw-compensatie
Het maximale bedrag dat voor jouw regio beschikbaar is, is een bedrag inclusief btw. De aanvrager moet aangeven welk bedrag in de aanvraag btw-compensabel is via het Btw-compensatiefonds. Dit bedrag wordt gestort in het Btw-compensatiefonds en wordt dus in mindering gebracht op het direct via de SpUk aan de gemeente verstrekte bedrag.
Eerste overleg organiseren
Heeft jouw regio nog geen overleg georganiseerd? Gemeenten binnen een regio kunnen dan zelf het initiatief nemen om een eerste overleg te plannen om de besteding en aanvraag te bespreken. Ze kunnen ook een regiocoördinator aanwijzen of aantrekken.
Aanvragen van de SpUk
De looptijd is van 1 januari 2024, 9.00 uur tot 31 december 2024, 17.00 uur. Je kunt deze specifieke uitkering 1 keer per kalenderjaar per regio aanvragen, via het formulier Aanvraag Specifieke uitkering regionale structuur NPLW. Er kan ook 1 keer per kalenderjaar worden uitgekeerd. Download het aanvraagformulier (.docx) of doorloop onderstaand stappenplan.
Stappenplan aanvragen SpUk
Budgethouder bepalen
Aanvrager is de budgethouder. De gemeenten in de regio bepalen gezamenlijk wie dat is. Dit kan een gemeente in de regio zijn, de provincie of de omgevingsdienst. Belangrijk is dat je als regio kunt aantonen hoe dat bepaald is en dat alle gemeenten hier achter staan. Bijvoorbeeld door middel van een verslag van een bestuurlijk overleg of in de vorm van een brief met de handtekeningen van alle gemeenten.
Voor instemming met de aanwijzing van de budgethouder zijn geen collegebesluiten nodig. Het is namelijk geen besluit in het kader van de Algemene wet bestuursrecht (Awb).
Compensabele btw bepalen
Bepaal welke uitgaven wel en welke niet compensabel zijn via het Btw-compensatiefonds (BCF). Je collega’s van de financiële afdeling kunnen daarbij helpen. Zij weten ook of teruggaven uit het Btw-compensatiefonds centraal bij de gemeente worden aangevraagd voor alle uitgaven die hiervoor in aanmerking komen.
- Meer over btw-compensatie | Rijksoverheid (Rijksfinancien.nl)
Aanvraagformulier downloaden en invullen
Download het aanvraagformulier (.docx) en vul het in.
Volgens artikel 4 van de regeling moet in de aanvraag in ieder geval de volgende informatie staan:
- Omschrijving van de regio en welke gemeenten binnen de regio vallen;
- Omschrijving van de wijze waarop de budgethouder bepaald is binnen de regio;
- Omschrijving van de beoogde activiteiten waarvoor de specifieke uitkering wordt aangevraagd en de wijze waarop de activiteiten bijdragen aan het doel, zoals opgenomen in artikel 2, eerste lid;
- Begroting, waaronder het bedrag of een inschatting hiervan aan btw-kosten waarop de regio aanspraak kan maken uit het Btw-compensatiefonds;
- Verwachte begin- en einddatum van de activiteiten; en
- Bankrekeningnummer waarop de specifieke uitkering moet worden gestort, inclusief een bewijs dat de bankrekening op naam van de aanvrager staat.
Formulier op tijd insturen
Stuur het ingevulde formulier naar regiostructuurnplw@minbzk.nl.
De behandeltermijn voor de regeling is 8 weken. Houd hier rekening mee bij het doen van de aanvraag. Als het budget bijvoorbeeld voor het einde van het jaar op je rekening moet staan, moet je de aanvraag uiterlijk 8 weken voor het einde van het jaar indienen. Neem voor vragen contact op met je accounthouder.
Na ontvangst van je aanvraag
Ontvangstbevestiging
De budgethouder krijgt een ontvangstbevestiging zodra de aanvraag bij het ministerie van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening (VRO) binnen is.
Toekenning of afwijzing
De minister neemt na ontvangst van de aanvraag binnen 8 weken een besluit over het verstrekken van de specifieke uitkering. Je ontvangt een beschikking met een toekenning of afwijzing.
Bij toekenning krijgt de budgethouder een beschikking en vervolgens wordt het bedrag overgemaakt op de bankrekening die in de aanvraag staat.
Een aanvraag voor een specifieke uitkering wordt afgewezen als:
- De activiteiten in de aanvraag niet vallen onder de activiteiten, bedoeld in artikel 2, eerste lid;
- Niet aannemelijk is dat de activiteiten in de aanvraag voor 1 januari 2027 zijn afgerond; of
- De aanvraag onvoldoende gedragen wordt binnen de regio.
Bezwaar maken tegen een afwijzing
Je kunt bezwaar maken tegen de afwijzende beschikking. Op de beschikking zelf lees je hoe dat kan.
Wijzigen activiteiten na toekenning
Informeer bij wijziging van de plannen je accounthouder.
Bij de SiSa-verantwoording (eenmalige informatieverstrekking, eenmalige accountantscontrole) wordt gevraagd of de activiteiten zijn/worden verricht volgens de aanvraag. Antwoord hierop met ‘Ja’ of ‘Nee’. Is het antwoord ‘Nee’? Dan wordt er een toelichting gevraagd. Deze is niet van invloed op de toekenning van de middelen wanneer het geld besteed wordt aan activiteiten zoals benoemd in artikel 2 van de regeling.
Besteding SpUk-gelden
De activiteiten moeten voor 1 januari 2027 zijn afgerond. De definitieve specifieke uitkering wordt na deze datum vastgesteld.
Praktijkvoorbeelden
Ben je benieuwd hoe andere gemeenten deze regeling hebben aangevraagd? Bekijk dan het praktijkvoorbeeld: Purmerend door flexibele aanpak voorop in aardgasvrije wijken.