Toegankelijkheidslinks Ga naar de hoofdinhoud
NPLW logo
Helpdesk

Aanbod doen aan bewoners (warmtenetten)

Bij het doen van een goed aanbod aan bewoners om zich aan te sluiten op het warmtenet komt veel kijken. Na maanden of jaren van plannen, uitzoeken, doorrekenen en uitproberen, komt het moment waarop de bewoner beslist of hij meedoet aan het warmtenet. Het financiële aspect is belangrijk, maar ook het plan, het team, de ontzorging, en de vorm van het aanbod spelen een grote rol.

Bij de keuze van een warmtenet voor particuliere woningen horen bewonersparticipatie en het doen van een aanbod aan bewoners. Maar dan loop je tegen het volgende aan: hoe, wanneer en waarmee benader je bewoners als je een aanbod wilt doen? Op het financiële deel heb je wat minder invloed, dus daarom focussen we op de wereld van de bewoner. Zet de bril van de bewoner op. En ontdek waar je als gemeenteambtenaar direct of indirect invloed op kan uitoefenen voor een succesvol aanbod voor een warmtenet.

5 tips voor een aanbod aan bewoners

Team voor de buurt

Met een team voor de buurt creëer je een basis van vertrouwen. Zorg dat het team aansluit bij de bewoners en dat hun hart bij de bewoners ligt. Zorg dat ze communicatie- en participatiekennis hebben en dat ze met creativiteit bewoners betrekken bij de wijkaanpak. In wijken met veel mensen met een niet-Nederlandse achtergrond wordt bijvoorbeeld de kookworkshop op inductie een wokles op inductie. 

 

Niet alle bewoners in een wijk zijn hetzelfde. De ene bewoner wil betrokken worden zodra er een goed aanbod ligt. En een andere bewoner bereik je erg lastig, dan kun je gebruikmaken van sleutelfiguren uit de wijk. Bewoners die vanaf het begin meegenomen willen worden in het proces kunnen sleutelfiguren worden in een wijk. Het opbouwen van een relatie met de buurt kost tijd, zeker als je vanaf 0 begint, met een team voor de buurt. Sluit aan bij buurthuizen, maatschappelijke organisaties of andere sociale projecten.

Plan van de buurt

Laat bewoners meedenken en maak zo een plan van de buurt. Kijk samen naar meer groen in de buurt, herinrichting van de straat of het koppelen van behoeften en plannen van de buurt aan collectieve warmteoplossingen. Samenwerken aan de verduurzaming van de wijk vereist dat je een betrouwbare gesprekspartner bent, en kan tegelijk bijdragen aan het vertrouwen. Daarnaast is transparantie erg belangrijk voor inwoners: wanneer gebeurt er iets, wat gebeurt er en hoe heeft dat invloed op het dagelijks leven? De aanleg van een warmtenet kan voor een langere tijd geluidshinder en omleidingen veroorzaken, communiceer daar duidelijk over.

Hulp bij woningverbetering

Het verduurzamen van huizen biedt kansen als je daar ruim voor de start van het warmtenet mee begint. Bied daarom hulp bij de woningverbetering. Zo bouw je vertrouwen op en houd je contact, ook als het soms jaren duurt voordat er een warmtenet komt. Onafhankelijke energiecoaches kunnen daarbij een belangrijke rol spelen.

Aanbod voor warmtenet

Bewoners verwachten eerlijke en transparante communicatie over de voor- en nadelen van het aanbod en het warmtenet. Omdat niet alle bewoners gelijk meegaan in het aanbod is flexibiliteit belangrijk, zodat mensen zich nog kunnen bedenken. Mensen realiseren zich soms pas waar ze ‘nee’ tegen hebben gezegd zodra de schop in de grond gaat, en willen dan toch meedoen.

Aanleg van het warmtenet

Tijdens de aanleg wil je de bewoners blijven begeleiden en het contact onderhouden. Zorg voor een gezicht in de wijk, zodat bewoners met hun vragen en zorgen bij iemand terecht kunnen. Geef bewoners de mogelijkheid om direct contact op te kunnen: via whatsapp, de telefoon of e-mail.

Meer informatie